Pierwsze lektoraty są stresujące zarówno dla ucznia jak i dla lektora. Więc trzeba jak najszybciej przełamać to i zabrać się do pracy, ale jak to zrobić? Ludzie przecież są różni i oczekują różnych rzeczy, uczą się inaczej i potrzebują też różnej pomocy językowej. Dlatego nie jest to może materiał, który gwarantuje wam 100% pewności, że sprawdzi się na pierwszej lekcji, ale myślę, że 75% przypadków sprawdził się znakomicie. Są to materiały dla osób dorosłych, mających już ugruntowaną wiedzę ogólną. Zawsze przed pierwszym spotkaniem proszę nowego ucznia, który ma już historię związaną z językiem angielski, aby wypełnił test poziomujący na mojej stronie www.jezykomania.pl/testy. To daje mi pewien wyznacznik, czego mogę się spodziewać jeśli chodzi o umiejętności językowe mojego nowego kursanta.
Większość z nas lubi podróżować i coraz więcej z nas to robi, dlatego też i nasza wiedza o różnych krajach jest coraz większa. Czytamy i oglądamy różnego rodzaju programy o dalekich wyprawach więc pomyślałam sobie, że fajnie by było zrobić lekcję właśnie o podróżowaniu a dokładnie o zwyczajach w różnych krajach.
Na początek proponuję moim uczniom aby wybrali 3 typowe zwyczaje związane z naszym krajem, które są charakterystyczne tylko dla naszej kultury np. całus w dłoń na powitanie wśród starszego pokolenia czy zdjęcie butów przed wejściem do czyjegoś domu. Potem robimy quiz sprawdzający wiedzę uczniów na temat różnych krajów i ich zwyczajach np. czy w Szwecji można wypić kieliszek wina jako kierowca czy np. czy co to jest glyko w Grecji. Punktów jest 10 i trzy odpowiedzi abc. Wspólnie przedyskutowujemy każde pytanie i wybieramy odpowiedz oraz rozmawiamy o skojarzeniach związanych z każdym państwem uwzględnionym w pytaniu .W takcie quizu o zwyczajach i etykiecie przewija się również temat gramatyczny i leksykalny. Gramatyczny to be allowed to, let, prohibit i forbidden czyli słownictwo i wyrażenia związane z pozwalać i zabraniać. Dzięki fajnemu tekstowi i konwersacji można wprowadzić ciekawe zagadnienia gramatyczne, które utrwalą się naszym uczniom.
Nie zapomnijcie, że trzeba zawsze wyjaśnić i w praktyczny sposób przećwiczyć też nowe słownictwo na lekcji. W tym przypadku rozmawiamy na temat zwyczajów i etykiety w innych krajach, których nie było w quizie. Puszczam jeszcze, krótki filmik jak witają się różni ludzie w różnych kulturach. Zawsze staram się dać pracę domową, w tym przypadku jest to krótki tekst do przeczytania na temat jednego z miast, które leży w jednym z wcześniej wymienionych krajach w quizie. A żeby było ciekawiej to potem na następnych zajęciach można pociągnąć temat i spróbować z uczniem porównać to miasto, które mu zadałam jako prace domową z miastem lub miejscem w którym mieszka lub z miastem, które lubi i zna. Ale to już kolejny scenariusz na nowa lekcję. Uważam, że takie zajęcia można modyfikować i przeprowadzać z uczniami na poziomie od A2+ do B2. Należy tylko pamiętać wtedy o odpowiednim słownictwie w tekście czy zagadnieniu gramatycznym stosownym do danego poziomu znajomości języka angielskiego.